DOCUMENT! Începe comasarea Poliției cu Jandarmeria?

La nivelul M.A.I.-I.G.P.R.-I.G.J.R. s-au purtat în aceste zile discuții importante între comenzile celor două arme, ca urmare a dispoziției Secretarului de Stat - chestor șef de poliție Bogdan Despescu. Astfel că s-a emis o dispoziție comună a I.G.P.R.-I.G.J.R. prin care sunt stabilite mai multe măsuri, sarcini și obiective, iar cele mai importante ar fi:(VEZI DISPOZIȚIE)

  1. Angrenarea tuturor forțelor de jandarmi disponibile în dispozitivele de ordine publică, aceștia urmând a acționa în patrule mixte cu polițiști în sistem integrat conform O.M.A.I. 60/2010.
  2. Uniformizarea programului de lucru ale unităților de poliție/jandarmi pentru eficiență și coordonare unitară.
  3. Executarea unor misiuni specifice Jandarmeriei care nu implică riscuri deosebite(asigurarea ordinii cu ocazia unor târguri, bâlciuri, evenimente religioase, proteste individuale, mandate, transport valori, executări silite, însoțirea coloanelor de suporteri etc.) de către echipele mixte.
  4. Alocarea de autospeciale din partea unităților de jandarmi, acolo unde cele de la poliție sunt insuficiente.
  5. Jandarmii vor depozita dotarea și armamentul la structurile de poliție pentru a reduce costurile și timpii de deplasare între sedii.
  6. Structurile de jandarmi vor planifică efectivele pe o perioadă de cel puțin 3 luni la aceeași unitate de poliție, urmând ca mai apoi, în urma unor evaluări comune, sa fie planificat întregul efectiv disponibil pentru misiunile în sistem integrat.
    ...

Considerăm oportună această măsură în contextul ultimelor evenimente și nu numai. Lipsa de personal(aprox. 10.000 de polițiști) și logistica insuficientă sau depășită tehnic, moral și operativ din cadrul I.G.P.R., ne pun pe gânduri atunci când e în discuție sustenabilitatea și eficiența acestui sistem dual cu particularități deosebite, care îl fac și mai greu de menținut pe linia de plutire.

Aceste decizii vin în contextul în care se și discută sau mai degrabă se dorește a se discuta la nivelul ministerului despre reorganizare și reformă, iar acest pas îl putem denumi ca fiind o comasare pilot, care poate avea rolul de a testa  capabilitățile și randamentul unei viitoare poliții unice în țara noastră.

Practic această decizie ar trebui să aibă efecte pe linia prevenirii și combaterii faptelor antisociale, numărul forțelor prezente în zonele cu risc criminogen înregistrând un număr mai mare decât până acum, concomitent cu întărirea echipajelor prin suplimentarea de la 2 membri la 3 sau chiar 4 polițiști/jandarmi așa cum este și normal. Precum și o familiarizare cu modul de acțiune dintre forțe, creându-se cadrul propice pentru o acțiune unitară pe viitor care poate fi data doar de o fuziune a celor două arme.

Așa cum am afirmat în nenumărate rânduri(VEZI COMUNICAT), sistemul dual polițienesc din România, de sorginte latină, a fost supus în ultimii ani la provocări fără precedent, generate atât în contextul situației naționale, cât și internaționale.

La nivel Uniunii Europene există două tipuri de sisteme polițienești, cel cu o singură forță de poliție(cel mai răspândit) și cel cu două forțe de aplicare a legii(Italia, Franța, Spania, Portugalia și România), la care se mai adaugă Polonia, Bulgaria, Lituania și Țările Jos cu forme de funcționare proprii și unice, în care structurile militarizate de ordine funcționează în cadrul polițiilor ca structuri de specialitate sau ca forțe independente dar cu rol specific și special.

Deși în România există un sistem dual polițienesc de tip latin, creat între anii 1990-1991 prin reînființarea Jandarmeriei(fostele Trupe de Securitate, ulterior Trupe de Pază și Ordine), aceasta a păstrat înainte de 2002 o formă asemănătoare celui din țările cu tradiție, precum Italia și Franța. Mai exact, atât Poliția cât și Jandarmeria dispuneau din punct de vedere operativ de resursa umană și logistică necesară pentru a-și consolida independența operațională, practic diferența era dată de faptul că efectivele Poliției erau compuse doar din subofițeri, iar o parte din aceștia desfășurau activități judiciare, de cercetare și investigare a infracțiunilor.

Toate acestea în timp ce trupele de jandarmi erau constituite preponderent din militari în termen și jandarmi angajați pe bază de contract(JAC). Acest sistem nu era perfect, dar era perfectibil în măsura în care jandarmii erau solicitați de poliție pentru a suplini nevoia de resursă umană la evenimentele de amploare, dar misiunile de asigurare și restabilire a ordinii și liniștii se executau în cooperare de către cele două arme.

După marea reformă din anul 2002, Poliției Române i-au fost retrase atribuțiile pe linia asigurării și liniștii publice, asta la 3 ani după ce până și Brigada de Asigurare a Ordinii și Liniștii Publice fusese transferată la Jandarmerie(VEZI COMUNICAT). Practic sistemul dual din România devenea unic și singular în Europa, dacă nu chiar și în lume. Ceea ce însemna că deși Poliția Română rămânea principala forță de aplicare a legii, ea nu avea atribuții în toate cele 3 domenii de misiuni ale Ordinii și Siguranței Publice, fiind nevoită să cedeze jandarmilor cele 2 roluri. Asta a reprezentat o scădere a capacității operative și o intensificare a gradului de dependență interinstituțională, resursa umană și logistică a Jandarmeriei fiind necesară la toate misiunile de importanță ale I.G.P., ceea ce până în 2002 se întâmpla mai rar.

Deși în Franța, Italia, Spania și Portugalia există un sistem dual, atât polițiștii cât și jandarmii, carabinierii sau cadrele gărzii civile sau naționale au atribuții pe toate cele 3 linii de importanță pentru ordinea publică, iar nicio instituție nu depinde de alta atunci când vine vorba de executarea unei misiuni ce are ca obiectiv siguranța cetățeanului și apărarea ordinii publice și constituționale.

De aceea vom vedea și polițiști la proteste și meciuri, dar și jandarmi sau alte cadre militare desfășurând activități judiciare. Viabilitatea acestui tip de sistem este dat de competența teritorială: polițiștii sunt prezenți în orașe, iar jandarmii preponderent în mediul rural. Chiar și așa, în toate aceste state s-a pus problema demilitarizării structurilor militare, cele mai avansate discuții fiind în Spania și Franța, acolo unde în 2009 s-a analizat oportunitatea unei comasări, ulterior unei posibile demilitarizări a acestei arme.

Din păcate, lipsa de personal exagerată de la nivelul M.A.I., cu precădere din Poliția Română, lipsa de pregătire și de resursă logistică modernă și performantă  ne-a impus să analizăm exemplul statelor Austriei, Greciei, Belgiei și Luxemburgului care au impus reforme ale propriilor ministere de interne, reforme ce au constat în comasarea structurilor de poliției cu cele de jandarmi. Rezultatul? În niciuna din aceste țări nu a mai fost necesară o altă reformă, avantajele unei poliții unice și eficiente, fiind condiții de grad 0 atunci când vorbim de siguranța cetățeanului. Aceste aspecte le vedem și azi pe străzile acestor state europene care raportează unele dintre cele mai mici rate ale infracționalității.

În continuarea celor enumerate anterior suntem de părere că cea mai eficientă și realistă soluție ar fi aducerea împreună a acestor două mari arme care au același obiectiv comun: apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, ordinea și liniștea publică, proprietatea publică sau privată și valorile democratice. Sistemul monist polițienesc ar trebui să reprezinte o soluție de viitor în contextul reformei acestui minister, mai ales acum în plină încercare de apropriere  a celor  două structuri ”surori”.

Susținem comasarea tuturor forțelor de ordine publică(I.G.P.R., IGJR, IGPFR, IGI) sub forma unui singure structuri departamentale la nivel național, axată pe 4 linii de acțiune prevenire, cercetare și investigare, intervenție și suport logistic. Această unificare va avea o serie de avantaje imposibil de contestat în prezent din cauza separării costisitoare și ineficiente a acestor arme: 

1. Uniformizarea și coerența în executarea tuturor acțiunilor polițienești.

2. Asigurarea prin fuziune a necesarului de personal și de resursă logistică pentru operativitate maximă. 

3. Creșterea gradului de eficiență și performanță a acțiunilor de prevenire și combatere, rezultând în ridicarea standardului serviciului de poliție în România.

În viitorul apropiat organizația noastră sindicală va prezenta public propria viziune și schiță de reformă și reorganizare a M.A.I.

 

 

Vom reveni cu mai multe detalii pe parcurs ce vom intra în posesia lor.

Schimbarea suntem noi!

Echipa SIDEPOL

Comentarii  

#3 Unificare forțe de ordineCacior Gheorghe 26-06-2020 21:27
Consider oportună și economicoasă organizarea Ministerului de Inter după schema de dinainte de 1989! Departamentul de informații(interne și externe, contrainformații, Jandarmii, pompierii, politia de frontieră, Jandarmerie, poliție, Comandament logistic-financiar... In fiecare județ, un singur ispector șef, locțiitorii fiind șefii de arme, un singur contabil șef, cu sefi de birouri la fiecare armă. Depozite unice, Directie Generală de evidență informatizată a persoanei cu subdiviziunile evidența populatiei, permise și inmatriculări, pașapoarte, evidența străinilor, controlul trecerii frontierei,.. Numărul funcțiilor de conducere se vor restrânge foarte mult...vezi statele de funcțiuni de dinainte de 1989! Ce rost are să reinventăm roata?
Citat
#2 NemultumireMîinea Aurelian 26-06-2020 10:23
Dacă tot se dorește comasarea ,sper să discute și șefii jandarmeriei despre problemele subordonaților, care în afară de faptul că nu au atribuții pe rutieră și judiciar ,fac același lucru ca și colegii din poliție. Ca atare cerem să n.e fie decontat transportul și indicele de salarizare să fie cel de la poliție...chiar dacă suntem militari nu trebuie să fim batjocoriti doar prin simplul fapt că nu avem sindicat iar șefii noștri se plătesc după ,,scaun" fiind mulțumiți de funcțiile și salariile lor.
Citat
#1 SalarizareMircea 26-06-2020 09:16
Și cu salarile jandarmilor ce se sa întâmplă,că dacă tot vreți uniformizare hai sa uniformizam și salariile
Citat

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează


Contact SIDEPOL

Tel. :+40762262295

Site: http://sindicatulpolitistilor.ro//

E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Sediul administrativ

str. Valter Mărăcineanu, nr. 1-3, etaj 1, Sector 1
București, Romania

ShinyStat